Studieprofielen 2e graad
doorstroom – domeinoverschrijdend
specifieke vorming in biologie, fysica, chemie en wiskunde waarbij analytisch, proefondervindelijk en probleemoplossend leren centraal staan + een brede algemene vorming
Jouw brein werkt geordend en je kan vlot abstracte begrippen hanteren en aanwenden in wetenschappelijke contexten. Je houdt ervan om stapsgewijs verbanden en mogelijkheden te ontdekken bij het onderzoeken van allerlei fenomenen in biologie, fysica en chemie. Je werkt met inzicht, je kan logisch redeneren, oplossingen bedenken en vlot leerstof verwerken binnen een beperkt tijdsbestek.
Wetenschappen-wiskunde, Moderne talen-wetenschappen
theoretisch ■□□□□ praktisch
doorstroom – domeingebonden
specifieke vorming in natuur- en biotechnisch-wetenschappelijk denken en onderzoekend en probleemoplossend leren + een brede algemene vorming
Je kan logisch redeneren en ziet verbanden in complexe leerinhouden. Je houdt ervan om stapsgewijs verbanden en mogelijkheden te ontdekken bij het onderzoeken van allerlei fenomenen in biotechnologie, biologie, fysica en chemie. Het trekt je aan om processen in de levende natuur aan te wenden en aan te passen ten bate van mens en samenleving.
Deze richting verschilt van Natuurwetenschappen door een iets lichter pakket wiskunde en ruimte voor STEM-engineering.
Biotechnologische en chemische wetenschappen, Tandtechnieken, Optiektechnieken
theoretisch □■□□□ praktisch
doorstroom – domeingebonden
specifieke vorming in wiskunde, wetenschappen en technologie en onderzoekend, experimenterend leren + een brede algemene vorming
Je kan logisch redeneren en ziet verbanden in complexe leerinhouden. Je bent goed in wiskunde en wil weten hoe je die in de praktijk kan toepassen. Hetzelfde geldt voor wetenschap en technologie: je onderzoekt graag fenomenen, het boeit je hoe dingen gemaakt worden en je wil graag zelf experimenteren en technische uitdagingen aangaan om oplossingen te vinden.
Deze richting verschilt van Natuurwetenschappen door een iets lichter pakket chemie en ruimte voor STEM-engineering.
Download hier een voorstelling van de studierichting (PPT)
Informatica- en communicatiewetenschappen
theoretisch □■□□□ praktisch
- Natuurwetenschappen
-
doorstroom – domeinoverschrijdend
specifieke vorming in biologie, fysica, chemie en wiskunde waarbij analytisch, proefondervindelijk en probleemoplossend leren centraal staan + een brede algemene vorming
Jouw brein werkt geordend en je kan vlot abstracte begrippen hanteren en aanwenden in wetenschappelijke contexten. Je houdt ervan om stapsgewijs verbanden en mogelijkheden te ontdekken bij het onderzoeken van allerlei fenomenen in biologie, fysica en chemie. Je werkt met inzicht, je kan logisch redeneren, oplossingen bedenken en vlot leerstof verwerken binnen een beperkt tijdsbestek.
Wetenschappen-wiskunde, Moderne talen-wetenschappen
theoretisch ■□□□□ praktisch
- Biotechnologische wetenschappen
-
doorstroom – domeingebonden
specifieke vorming in natuur- en biotechnisch-wetenschappelijk denken en onderzoekend en probleemoplossend leren + een brede algemene vorming
Je kan logisch redeneren en ziet verbanden in complexe leerinhouden. Je houdt ervan om stapsgewijs verbanden en mogelijkheden te ontdekken bij het onderzoeken van allerlei fenomenen in biotechnologie, biologie, fysica en chemie. Het trekt je aan om processen in de levende natuur aan te wenden en aan te passen ten bate van mens en samenleving.
Deze richting verschilt van Natuurwetenschappen door een iets lichter pakket wiskunde en ruimte voor STEM-engineering.
Biotechnologische en chemische wetenschappen, Tandtechnieken, Optiektechnieken
theoretisch □■□□□ praktisch
- Technologische wetenschappen
-
doorstroom – domeingebonden
specifieke vorming in wiskunde, wetenschappen en technologie en onderzoekend, experimenterend leren + een brede algemene vorming
Je kan logisch redeneren en ziet verbanden in complexe leerinhouden. Je bent goed in wiskunde en wil weten hoe je die in de praktijk kan toepassen. Hetzelfde geldt voor wetenschap en technologie: je onderzoekt graag fenomenen, het boeit je hoe dingen gemaakt worden en je wil graag zelf experimenteren en technische uitdagingen aangaan om oplossingen te vinden.
Deze richting verschilt van Natuurwetenschappen door een iets lichter pakket chemie en ruimte voor STEM-engineering.
Download hier een voorstelling van de studierichting (PPT)
Informatica- en communicatiewetenschappen
theoretisch □■□□□ praktisch
Lessentabellen 2e graad
Technologische wetenschappen |
||
Tweede graad JOMA | 3e jaar | 4e jaar |
Algemene vakken | ||
Geschiedenis | 1 | 1 |
Godsdienst | 2 | 2 |
Lichamelijke opvoeding | 2 | 2 |
Maatschappij, economische en artistieke vorming | 1 | |
Talen | ||
Engels | 2 | 2 |
Frans | 3 | 3 |
Nederlands | 4 | 4 |
Wetenschappen | ||
Aardrijkskunde | 1 | 1 |
Biologie | 1 | 1 |
Informatica | 1 | 1 |
Technologische wetenschappen ● Chemie ● Fysica | 1 8 | 2 8 |
Wiskunde | 5 | 5 |
Totaal | 32 | 32 |
Natuur- wetenschappen | Biotechnologische STEM-wetenschappen |
|||
Tweede graad Groenendaal | 3e jaar | 4e jaar | 3e jaar | 4e jaar |
Algemene vakken | ||||
Artistieke vorming | 1 | |||
Geschiedenis | 2 | 2 | 1 | 1 |
Godsdienst | 2 | 2 | 2 | 2 |
Lichamelijke opvoeding | 2 | 2 | 2 | 2 |
Maatschappij, economische en artistieke vorming | 1 | |||
Talen | ||||
Duits | 2 | |||
Engels | 3 | 2 | 2 | 2 |
Frans | 4 | 4 | 3 | 3 |
Nederlands | 4 | 4 | 4 | 4 |
Nederlands + | 1 | |||
Wetenschappen | ||||
Aardrijkskunde | 1 | 1 | 1 | 1 |
Biologie | 2 | 2 | ||
Biotechnische wetenschappen ● Biotechnologische wetensch. ● Biologie ● Chemie ● Fysica | 3 2 2 3 | 2 3 3 3 |
||
Chemie | 2 | 2 | ||
Economie | 1 | 1 | ||
Fysica | 2 | 2 | ||
Informatica | 1 | 1 | 1 | |
Wiskunde | 5 | 5 | 5 | 5 |
Totaal | 32 | 32 | 32 | 32 |
download deze tabellen